Jesień burakiem stoi

foto: Halina Wiszowata

_
Burak ma duże wartości odżywcze i lecznicze. Znany wcześniej jako burak dziki, cieszy się popularnością od ponad 4000 lat. Ceniony był już przez medyków Starożytnego Babilonu, później Greków i Rzymian. Obecnie spotykamy go nie tylko nad Morzem Śródziemnym, ale również w Polsce, chociaż w naszej kuchni jest często niedoceniany.

Burak jako bogate źródło kwasu foliowego jest rewelacyjnym warzywem dla kobiet przygotowujących się do macierzyństwa, kobiet w ciąży i karmiących. Wpływa pozytywnie na odporność, wspomaga leczenie chorób wirusowych, działa wykrztuśnie. Burak jest odtrutką naszego organizmu, działa antynowotworowo, usuwa toksyny, wolne rodniki odpowiadające za choroby nowotworowe, a zawarta w nim pektyna odpowiada za usunięcie metali ciężkich i cholesterolu. Obniża także ciśnienie krwi i cholesterol. Stosując zaś w codziennej diecie buraczki, możemy złagodzić dokuczliwe objawy okresu menopauzy. Reguluje również funkcje wątroby i pęcherzyka żółciowego.
Mięso i słodycze które czasami zjadamy w nadmiarze, zakwaszają organizm, buraki działają zasadotwórczo, co pozwala na zachowanie równowagi i odkwaszenie przewodu pokarmowego. Pijąc sok z buraka, możemy pozbyć się zgagi. Burak ma wysoką zawartość błonnika, w związku z czym daje uczucie sytości, przyspiesza przemianę materii, reguluje pracę przewodu pokarmowego, wspomagając tym odchudzanie. Ma wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Zawartość boru w burakach wpływa nie tylko na produkcję hormonów odpowiedzialnych za popęd seksualny oraz libido, lecz wspiera też leczenie bezpłodności. Buraki zawierają tryptofan, który daje poczucie zadowolenia, a duża ilość kwasu foliowego uspokaja i wycisza organizm. Są więc one wspomagaczami leczenia bezsenności, nerwic czy też depresji. Buraki korzystnie wpływają na układ krążenia, oraz krwiotwórczy, wspomagają leczenie białaczek. Po zjedzeniu tego warzywa wyglądamy młodziej i lepiej się czujemy. Buraki, mające tak wiele wartości, są tanie i łatwo dostępne w Polsce, włączmy więc je do naszej codziennej diety w różnych postaciach: surowej, kiszonej i gotowanej. Sporządźmy z nich soki, zupy, różnorodnie przyprawiane sałatki, a nawet desery.

Surówka wg przepisu Basi:

Składniki:

  • buraki gotowane
  • fasola gotowana
  • cebula cukrowa
  • sól, pieprz, cukier, woda, ocet i olej

Buraczki gotujemy na parze, lub pieczemy, po czym obieramy ze skórki i kroimy w cieniutkie plasterki. Jeżeli burak jest duży, kroimy go na pół. Dodajemy cebulę cukrową, pokrojoną w piórka oraz białą fasolę, najlepiej ugotowaną na świeżo; może też być z puszki, ale wtedy należy ją przepłukać wodą i dobrze odsączyć. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem, cukrem i octem z odrobiną wody i oleju. Ocet spirytusowy możemy zastąpić octem winnym, lub cytryną. Mieszamy dość często, zostawiamy w temp. pokojowej na ok 1 godz. Następnie wstawiamy do lodówki. Konsumujemy schłodzone. Są naprawdę pyszne.

Sałatka z buraczków z zupy:

Gdy gotujemy czysty, klarowny czerwony barszcz, np. z uszkami, na dnie garnka zostają nam buraki, które często wyrzucamy. Otóż można te buraczki wykorzystać do surówki.

Składniki:

  • buraczki z zupy
  • ogórek kiszony
  • cebula cukrowa
  • czosnek
  • majonez lub olej
  • cytryna
  • sól, pieprz

Buraki, jeżeli są w całości, kroimy w większą kostkę, słupki, lub ścieramy na tarce o dużych oczkach, ogórek kroimy w plasterki, ewentualnie w większą kostkę, cebulę w piórka, czosnek drobno siekamy. Przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i sokiem z cytryny, dodajemy majonez, albo olej Wszystko mieszamy i wstawiamy do lodówki na ok 05 godz., żeby się smaki połączyły, gdyż schłodzone danie lepiej smakuje.

foto: Halina Wiszowata

Carpaccio z buraków i cukinii

Ugotowane, lub pieczone, obrane buraki i surową cukinię ze skórką, kroimy bardzo cienko. Układamy na talerzu plasterki wg własnych fantazji. Możemy dodać też inne warzywa, żeby nie tylko udekorować sałatkę,, ale także wzbogacić jej kolorystykę i urozmaicić smak. Wszystko delikatnie solimy, skrapiamy cytryną i oliwką, i posypujemy koperkiem. Serwujemy do śniadania , kolacji, lub do zimnych przekąsek. Polecam.

 

 

Halina Wiszowata
Podlaska Redakcja Seniora Białystok

 

Post Author: Redakcja Białystok