W piątek, 11 stycznia w sali koncertowej przy ulicy Podleśnej usłyszymy najpiękniejsze arie i duety z oper i operetek w wykonaniu znakomitej sopranistki Edyty Piaseckiej, tenora Adama Sobierajskiego oraz obchodzącego jubileusz pracy artystycznej tenora Michała Skiepko. Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi pod kierownictwem Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka.

Michał Skiepko pochodzi z Podlasia, a karierę artystyczną rozpoczął w Centralnym Zespole Wojska Polskiego. Potem związany był z Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Warszawie. Zdobywca złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Głosów Verdiowskich w Busseto. Od niedawna współpracuje z Chórem Diecezji Warszawsko-Bielskiej. Przez trzydzieści pięć lat kariery artystycznej występował w wielu krajach m.in. we Włoszech, Hiszpanii, USA, Kanadzie, Japonii, Niemczech, na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi po raz pierwszy.

W programie koncertu usłyszymy znane i lubiane motywy z m.in., „Lekkiej kawalerii” F. Suppé, „Hrabiny Maricy” i „Księżniczki czardasza” I. Kálmána, „Cyrulika sewilskiego” G. Rossiniego, „Barona cygańskiego” i „Zemsty nietoperza” J. Straussa, „Traviaty” G. Verdiego, „Wesołej wdówki” F. Lehara, Eugeniusza Oniegina” P. Czajkowskiego, „Romea i Julii” Ch. Gounoda.

– Jako datę narodzin wiedeńskiej operetki podaje się dzień premiery zapomnianych dziś „Pensjonarek” Franza von Suppé (1860) – pisze w programie koncertu Magdalena Gajl. –  

Przenosząc do Wiednia francuski oryginał, uprawiany w Paryżu przez Jakuba Offenbacha, Suppé wymyślił jednak nową formułę, która miała być odtąd uprawiana w Wiedniu przez ponad pół wieku. Zderzał i godził w swojej muzyce sprzeczności: jednym biegunem są elementy folkloru narodów włączonych do Austro-Węgier, drugim – muzyczne symbole wojskowego drylu policyjnego państwa. Witalność operetki podtrzymują noworoczne koncerty Filharmoników Wiedeńskich, organizowane, z sześcioletnią przerwą, od Sylwestra 1939 roku, a od 1959 roku transmitowane na szeroką skalę dzięki Eurowizji. W pierwotnym założeniu wypełniać je miały utwory rodziny Straussów. Do rytuału należy obramowywanie ich walcem „Nad pięknym, modrym Dunajem” Johanna Straussa syna i kończenie „Marszem Radetzkiego” Johanna Straussa ojca.

Nawiązując do tej tradycji, noworoczną galę operetkową w Operze i Filharmonii Podlaskiej także zakończymy „Marszem Radetzkiego” J. Straussa, zostawiając słuchaczy opery podlaskiej w doskonałych humorach przez cały 2019 rok.

Piątek 11 stycznia | Sala koncertowa ul. Podleśna 2 | godz. 19.00

(źródło i foto: Opera i Filharmonia Podlaska)

opracowanie: Lija Półjanoowska

Podlaska Redakcja Seniora Białystok