Zakład Ubezpieczeń Społecznych alarmuje wszystkich swoich klientów by zachowali szczególną ostrożność podczas otwierania maili i odpowiadania na nie. Korespondencja może wydać się wysłana przez ZUS. Jednak adres nadawcy jest fałszywy.
_

_

Zakład Ubezpieczeń Społecznych to instytucja publiczna. Elektronizacja kontaktów między obywatelem, a administracją przynosi same korzyści. Wiedzą o tym również oszuści, podszywający się pod Zakład. Po krótkiej przerwie ponownie podjęli aktywność w Internecie. W ostatnich dniach dość liczna grupa klientów ZUS, w różnych regionach kraju, otrzymała maile z informacją o pilnym obowiązku spłaty zaległych składek. Część maili wskazywała, aby ponowne wypełnić formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA, który został umieszczony w załączniku.

Znajdujące się w stopce korespondencji logotypy ZUS i Platformy Usług Elektronicznych sugerują, że korespondencja została wysłana przez sam Zakład. Gdy jednak przyjrzymy się dokładnie adresowi nadawcy, nie powinniśmy mieć żadnych złudzeń, że korespondencja elektroniczna nie pochodzi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie oszuści posługują się dwoma adresami: składki@ubezpieczenia.pl i zus.@zua.pl. Jak widać żaden z nich nie ma stosowanego przez Zakład rozwinięcia „zus.pl”. Zakład nie stosuje też w mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które to pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw”– informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

ZUS przypomina, że kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taki kontakt. Ostrzegamy wszystkich, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które teoretycznie pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ani nie otwierać zawartych w tej korespondencji załączników. Wiadomość tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera, lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci. W sytuacji, gdy mamy wątpliwości co do nadawcy otrzymanego maila, należy skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku
Zdjęcie zostało udostępnione przez ZUS

Informację przygotowała: Maria Beręsewicz
Redakcja Podlaskiego Seniora Białystok