Seniorzy uważajcie!

Osoby starsze i samotne są łatwym łupem oszustów. Są ufne, nie potrafią stanowczo odmówić miłym, sympatycznym młodzieńcom dzwoniącym do nich lub odwiedzających ich w domu. Chcąc ratować wnuczka potrafią podjąć z konta wszystkie swoje oszczędności i przekazać nieznanej osobie. Wstydzą się przyznać dzieciom i znajomym, że zostali oszukani i wpuścili do domu obcą osobę lub podpisali wadliwą umowę.

We wtorek (31.07.) w „Klubie Seniora” przy ul. Białej 13/33, odbyło się ciekawe spotkanie poświęcone współczesnym zagrożeniom czyhającym na seniorów. Prowadzili je przedstawiciele: Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Rzecznika Konsumentów i Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji.

Najczęstszymi zagrożeniami są:

Oszustwa finansowe – dokonywane przez osoby odwiedzające nasz dom lub dzwoniące, zbierające pieniądze na tzw. „szczytny cel”. Przedstawiają się jako przedstawiciele fundacji, która wspomaga finansowo: chore dzieci, osoby poszkodowane w wypadkach drogowych, sieroty po tragicznie zmarłych policjantach i strażakach, schroniska dla zwierząt.

Często dzwonią również oszuści w imieniu, tzw. „wnuczka”, prosząc pilnie o pieniądze na holowanie i remont auta po groźnym wypadku samochodowym, na pokrycie kosztów natychmiastowej operacji po takim wypadku, na okup za skradziony samochód.

Pomysłów bywa wiele. Wymyślają coraz nowe metody uśpienia czujności swoich ofiar. Ostatnio podają się nawet za funkcjonariuszy policji, straży pożarnej czy celników. Dzwoniąc proszą o pilną pomoc finansową, ratującą życie „wnuczka”.

Oszustwa przy podpisywaniu umów – dokonywane przez osoby dzwoniące lub odwiedzające nas w domu, które oferują nam nowe warunki usług telefonicznych, niższe ceny za dostarczanie energii, gazu lub zapraszają na atrakcyjne spotkania z czekającymi na nas prezentami.

  • Usługi telefoniczne

Jeśli telefonicznie zgodzimy się na nową „korzystniejszą” umowę telekomunikacyjną to otrzymamy błyskawicznie, napisaną drobnym druczkiem,  za pośrednictwem pracownika firmy kurierskiej, któremu się śpieszy i który żąda od nas natychmiastowego podpisania umowy. Nie jesteśmy w stanie nawet jej przeczytać, a tym bardziej zrozumieć, gdyż napisana jest zwykle tak, że nawet prawnicy mają kłopoty z jej rozszyfrowaniem.

  • Usługi energetyczne i gazowe

Osoby namawiające nas na zmianę takiej umowy, ze względu na oferowane niższe ceny opłat zwykle twierdzą, że są przedstawicielami Zakładu Energetycznego lub Gazowego. Wpuszczamy ich do domu. Przedstawiają nam wyliczenia, wielkich oszczędności jakie pozostaną w naszych portfelach i podsuwają umowę do podpisu, którą w dobrej wierze, podpisujemy. Dopiero później po jej dokładnym przestudiowaniu orientujemy się, że te niższe ceny będą tylko przez trzy miesiące, a umowę podpisaliśmy z jakimś pośrednikiem, a nie z właściwą firmą.

Zdarza się również, że została nam podsunięta do podpisu inna umowa, niż ta która była nam przestawiana.

  • Oszustwa na spotkaniach promocyjnych.

Ostatnio modne stało się telefoniczne:

– informowanie nas o rzekomym wygraniu atrakcyjnych rzeczy (np.: kamery samochodowej, żelazka, ciśnieniomierza), po których odbiór mamy się zgłosić na umówione spotkanie, na którym zaprezentowane zostaną jeszcze inne przedmioty.

–  zapraszanie na różne bezpłatne badania medyczne , wiążące się najczęściej ze sprzedażą drogiego sprzętu, np. łóżek i foteli masujących.

– oferowanie zakupu skutecznych specyfików na redukcję zmarszczek, osteoporozy, aparatów słuchowych, okularów do czytania, połączone np. z możliwością skorzystania z maseczek odmładzających skórę twarzy i rąk, badaniem wzroku.

– fundowanie wycieczki, np. do Białowieży, połączonej ze sprzedażą stalowych, wielofunkcyjnych garnków, pościeli wełnianej.

Na spotkaniach tych mamy możliwość wypróbować również działanie fotela czy łóżka masującego, urządzenia pochłaniającego ból, niszczącego komórki rakowe i likwidującego stany zapalne w naszym organizmie. Wmawia się nam, że już po jednym seansie jesteśmy zdrowsi i silniejsi.

Oszustwa za pośrednictwem Karty SIM

Karta SIM służy do identyfikacji abonenta i pozwala na przechowywanie pewnej niewielkiej ilości danych, na przykład wybranych kontaktów z telefonu lub SMS-ów. Pełni ona niejako funkcję klucza dostępowego do sieci komórkowej.

Zdarza się coraz częściej, że na swoje komórki dostajemy SMS-y z informacjami o wygranych wycieczkach, telewizorach, aparatach czy pieniądzach.

Chociaż, w pierwszej chwili, bardzo nas to cieszy i poprawia humor lepiej na nie odpowiadać, ponieważ może nas to drogo kosztować.

Bywają również przypadki otrzymywania tajemniczych SMS-ów, których nadawców nie znamy, chociaż ich numery mogą się nam kojarzyć ze znajomymi mieszkającymi np. w Warszawie. Trzeba się im dokładnie przyjrzeć, gdyż często przychodzą nad ranem, kiedy jeszcze jesteśmy zaspani i odbieramy odruchowo.

A są to numery nadawców pochodzących z Afryki (zdjęcie obok).

W przypadku połączenia z takim numerem, możemy otrzymać fa z dużą kwotą do zapłaty. Znane są również przypadki, głównie za granicą, robienia kopii takich kart.

I jeszcze jedno zagrożenie związane z siecią telefoniczną na którą powinniśmy zwrócić uwagę często podróżując, to – roaming, czyli mechanizm umożliwiający korzystanie z usług obcych sieci, w momencie gdy znajdujemy się poza zasięgiem sieci operatora lub dostawcy usług telefonicznych lub internetowych, z którym podpisaliśmy umowę.

W krajach należących do Unii Europejskiej roaming jest darmowy, ale jak wypoczywamy lub podróżujemy przy granicy z Rosją, Białorusią musimy uważać, ponieważ włącza się nam zagraniczna sieć telekomunikacyjna, z której korzystamy .Przekonała się o tym dotkliwie pewna pani przebywająca w sanatorium w Giżycku, która po powrocie do domu dostała do zapłaty fa. na kwotę 7 000 zł.

Prowadzący spotkanie doradzali seniorom jak się zachowywać w powyższych sytuacjach, jak zablokować kartę SIM Zostawili dużo ulotek informujących o przeciwdziałaniu tym zagrożeniom i wzór „Oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży zawartej na odległość/poza lokalem przedsiębiorstwa”, które powinniśmy sporządzić w ciągu 14 dni od zawarcia umowy.

Jednocześnie zapewniali że, z takimi problemami nie zostajemy sami. Zawsze możemy zwrócić się o pomoc do:

– Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przy ul. Warszawskiej 1A w Białymstoku, który sprawuje nadzór nad rynkiem usług telekomunikacyjnych i pocztowych.

– Miejskiego Rzecznika Konsumentów, przy ul. Lipowej 16, dla mieszkańców Białegostoku i Powiatowego Rzecznika Konsumentów, przy ul. Borsuczej 2, dla mieszkańców Gmin Powiatu Białostockiego.

– Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku.

Podobne spotkania dotyczące bezpieczeństwa seniorów są planowane w innych klubach seniorów, a także na Uniwersytetach Trzeciego Wieku.

 

Maria Beręsewicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok

 

 

Post Author: Redakcja Białystok

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.