Warto zadbać o nasz mózg

Centrum Aktywności Wielopokoleniowej Klanza w Białymstoku zaprosiło nas niedawno (9 października 2017 r.) na szczególnie pożyteczne spotkanie z  Andrzejem Kupidłowskim z Akademii Nowoczesnej Edukacji. Wykład oraz krótkie ćwiczenia pamięci wykonane w trakcie wykładu mogą być szczególnie przydatne dla osób starszych, gdyż dotyczyły konieczności pracy z naszym mózgiem.

Na wstępie prelegent zwrócił uwagę na fakt, że większość ludzi nie robi zbyt wiele, aby poprawić sprawność umysłową. Zauważył również, iż na chorobę Alzheimera zapada więcej kobiet niż mężczyzn. Przyczyną jest to, że kobiety żyją o około 5-7 lat dłużej niż mężczyźni. Prowadzący wykład wyjaśnił, iż prawdziwe obawy o to, czy jesteśmy na wstępnym etapie tej choroby, możemy mieć dopiero wówczas, gdy:

  • mamy trudności z odtworzeniem imion i nazwisk bliskich osób
  • mamy trudności z przyrządzaniem posiłków
  • zapominamy nazwy podstawowych rzeczy, np. szczoteczka do zębów, długopis
  • mamy trudności z przypomnieniem drogi do domu
  • kładziemy przedmioty w najmniej odpowiednich dla nich miejscach

Naszą pamięć, a co za tym idzie pracę mózgu, możemy poprawić poprzez stosowanie kilku rodzajów ćwiczeń:

  • ćwiczenia na pamięć, np. zapamiętywanie kolejnych liczb
  • ćwiczenia na wyobraźnię, np. próba odtworzenia w wyobraźni zdarzeń minionego dnia

Tego typu ćwiczenia mogą już poprawić pracę mózgu, jeżeli są stosowane każdego dnia co najmniej przez 10-15 min w ciągu dwóch tygodni. Już sam fakt szukania rozwiązania problemu (bez końcowego pozytywnego rozwiązania), jest dobrym ćwiczeniem mózgu. Prowadzący wykład co jakiś czas nawracał do stwierdzenia, iż bardzo ważną rzeczą jest czytanie książek, jak również ćwiczenie pamięci i wyobraźni poprzez rozmaite skojarzenia. Podkreślił, że ewentualna zabawa w skojarzenia pomaga w uczeniu się na każdym etapie naszego dorosłego życia. Dla poprawienia pamięci mogą je stosować osoby w różnym wieku, np. studenci, uczniowie.

Przykładowe ćwiczenie sprawności mózgu przez zapamiętywanie, wyobraźnię i skojarzenia:

Znajdź w Internecie program do nauki dowolnego, zupełnie ci nieznanego języka obcego, zawierający ilustracje dowolnych postaci, np. krasnoludek, marynarz, dziewczynka; zwierząt, np. mysz, kanarek, wielbłąd oraz rzeczy, np. mydło, stół, ołówek. Spróbuj stworzyć w myśli dowolne skojarzenie związane z danym słowem obcym i przez to zapamiętać znaczenie obcego słowa, np. słoń (ang. elephant) spróbuj zapamiętać, kojarząc je ze zdaniem: Ela ma fant na loterię itp. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie, tłumacząc kilkakrotnie wszystkie obce słowa na język polski.

Grażyna Pańkowska
Podlaska Redakcja Seniora Białystok

(zdjęcia: pixabay)

Post Author: Redakcja Białystok