Oszuści nie marnują czasu. Są coraz bardziej kreatywni i cały czas doskonalą metody swoich oszustw. Mimo tego, że system ich poczynań zmienia się, cel jest zawsze ten sam: wyłudzić od nas pieniądze, zdobyć nasze dane osobowe lub dane do konta bankowego i do portali społecznościowych.

Tym razem jest podobnie, po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania „pieniędzy z subkonta”

– uprzedza Katarzyna Krupicka,  regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Subkonto to specjalny rodzaj konta, które posiada każda osoba, należąca do jednego z otwartych funduszy emerytalnych. Subkonto zakładane jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Część rejestrowanych składek na ubezpieczenie emerytalne jest przekazywana właśnie na subkonto w ZUS.

Subkonto jest zakładane wszystkim osobom urodzonym po 1968 roku, które odprowadzają comiesięczne składki emerytalne. Osobom urodzonym przed 1968 rokiem, składki są odprowadzane tylko wtedy, gdy należy się do otwartego funduszu emerytalnego (OFE).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed telefonicznymi oszustami, którzy podając się za pracowników ZUS proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.

Oprócz fałszywych telefonów naciągacze wysyłają również wprowadzające w błąd e-maile, których adresatem jest rzekomo ZUS. W e-mailach tych podana jest informacja o błędnie naliczonych składkach ZUS i prośba o skorygowanie wpłaty. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć i poinformować o tym policję. Pod żadnym pozorem nie wpłacajmy pieniędzy.

ZUS przypomina, że:

  • nie dzwoni do klientów i nie wysyła do nich korespondencji e-mail
  • kontakt elektroniczny z klientami ZUS odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji

Nie podawajmy więc swoich danych przez telefon i nie odpowiadajmy na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudzi nasze wątpliwości możemy go zweryfikować
w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.

Fot: freepik.com

Źródła: Informacja prasowa ZUS Oddział Białystok z 6 grudnia 2022 r

Zredagowała Anna Anchimowicz
 Redakcja Podlaski Senior Białystok