Up To Date Festival znowu zaskakuje. Tym razem muralem promującym akcję „Wyślij pocztówkę do babci” zwraca uwagę na sytuację osób starszych.

Up To Date Festival słynie z odważnych i niesztampowych działań promocyjnych od początku swojej działalności. W tym roku, z okazji 10. edycji, znów daje o sobie znać. W Białymstoku, na ścianie jednego z wysokich budynków pojawił się hiperrealistyczny mural. Wszystko w ramach festiwalowej akcji „Wyślij Pocztówkę do Babci”, która zwraca uwagę na problem samotności osób starszych i wychodzi mu naprzeciw z rozwiązaniami.
Bohaterów akcji i jej kulisy prezentuje opublikowany właśnie film.

Mural przedstawia gigantycznych rozmiarów portret, znanej z wcześniejszego spotu promującego festiwal Up To Date, Babci Eugenii i poprzez komunikat przypomina o akcji społecznej festiwalu „Wyślij Pocztówkę do Babci”. Mural zdobi tekst, którego celem jest zwrócenie uwagi na główny przekaz malowidła: „Sami przed sobą zgrywamy wiecznie zabieganych i zajętych, przez co zapominamy o tym, co zbyt często uznajemy za niewarte zapomnienia. Czasem dotyczy to naszych najbliższych, czasem po prostu nas samych. Dbaj o bliskich, pamiętaj. To proste”.

Film ukazujący kulisy akcji, krok po kroku pokazuje reakcję Pani Eugenii na niespodziankę, którą zaserwowali jej organizatorzy festiwalu wraz z jej wnukiem. Białostocki mural to kolejna odsłona szerokich działań społecznych UTDF, skupionych na osobach starszych i ich relacjach z młodszymi pokoleniami oraz rolą, jakie młode pokolenie odgrywa w podtrzymywaniu dobrego stanu psychicznego seniorów.

Jak działa akcja „Wyślij Pocztówkę do Babci”? Co roku, podczas festiwalu można skorzystać ze specjalnego stanowiska pocztowego, gdzie można za darmo wysłać zaprojektowaną przez festiwal pocztówkę z okolicznościowym znaczkiem pocztowym do swojej Babci, Dziadka lub bliskich. Festiwalowa poczta działa non-stop (aż do wyczerpania kartek), a na jej „klientów” czeka słodki poczęstunek. Podczas wydarzenia nie brakuje również samych seniorów. „Wyślij pocztówkę do Babci”, ramię w ramię z akcją „50+”, pokazuje jedną z ważnych misji festiwalu Up To Date, jaką jest łączenie pokoleń. W ramach akcji „50+” osoby powyżej 50 roku życia mogą odwiedzić Festiwal całkowicie za darmo. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło poznać bujną i zróżnicowaną kulturę muzyczną młodych pokoleń, którą prezentuje Up To Date Festival.

Dzięki akcji „50+” nasz festiwal odwiedziło już kilkuset seniorów – wiemy, że niektórzy z nich powracają. W przypadku „Wyślij Pocztówkę do Babci” możemy mówić o ponad 2000 kartek wysłanych do najbliższych. Wszystko to w ciągu trzech lat realizowania naszych działań – mówi Cezary Chwicewski, dyrektor kreatywny Up To Date Festival.

Nie raz się okazywało, dla wielu młodych to pierwszy raz w ich życiu, kiedy wysyłali pocztówkę! Mogliśmy to poznać po np. niewłaściwie zaadresowanych kartkach, czy przyklejonym na odwrocie znaczku. W całym tym zamieszaniu chodzi zwyczajnie o to, by przy użyciu tradycyjnego motywu, jakim jest kartka pocztowa, zrobić miłą niespodziankę i pozdrowić babcię, czy dziadka prosto z festiwalu w Białymstoku – dodaje Chwicewski.

Akcja białostockiego festiwalu spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem festiwalowiczów. Jest ona także laureatką wielu nagród, w tym m.in. Klubu Twórców Reklamy KTR, czyli jednego z najważniejszych w Polsce konkursów branży reklamowej. Malowidło promujące tę akcję społeczną festiwalu Up To Date powstało dzięki wsparciu marki Łomża Jasne Pełne, sponsora festiwalu, a także dzięki partnerom festiwalu – Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego oraz Urzędowi Miasta Białystok. Autorem projektu portretu muralu jest grafik, ilustrator i muzyk, Jan Estrada-Osmycki, zaś Panią Eugenię sfotografowała fotografka, Gosia Żuk.

Tegoroczna edycja jest dziesiątą w historii działań białostockiej ekipy tworzonej przez lokalnych aktywistów, którzy każdego roku wkładają ogromny wysiłek w to, aby powoływać do życia prawdziwie artystyczną i oddaną dźwiękowym poszukiwaniom przestrzeń. Up To Date Festival to platforma łącząca muzykę z innymi dziedzinami sztuki (sztuka uliczna, instalacje, Pozdro Techno Soundsystem). Każdego roku UTDF odwiedza ok. 8000 gości, zaś wydarzenia festiwalowe mają swoje miejsce w tak różnorodnych przestrzeniach, jak choćby Stadion Miejski w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska czy Pałac Branickich. UTDF to dziś marka rozpoznawalna nie tylko w całej Polsce, ale i dostrzegana poza granicami kraju.

W ciągu dekady na festiwalowych scenach wystąpiło ponad 500 artystów. Filmy promocyjne nie tylko obejrzały miliony widzów, ale także wielokrotnie je nagradzano. Łącznie festiwal ma już na swoim koncie kilkadziesiąt wyróżnień, nominacji i nagród. Okrzyknięty został także najciekawiej promującym się wydarzeniem. Festiwal od samego początku napędza miłość do muzyki, kultury i ludzi, dzięki czemu dziś może poszczycić się jednym z największych zapleczy najlepszych wolontariuszy na świecie.

Film pokazujący kulisy tej akcji

Link do wydarzenia na FB

Żródło: Up To Date Festival
fot. Macjej Korsan

 

opracowanie: Jolanta Falkowska
Podlaska Redakcja Seniora Białystok