Panuje powszechne przekonanie, ze społeczeństwo się starzeje. To prawda, wydłużanie się czasu życia i niski przyrost naturalny sprawiają, iż seniorzy stają się coraz liczebniejszą, i co za tym idzie, coraz uważniej „oglądaną” grupą społeczną.

Media nastawione są głównie na pęd ku wiecznej młodości,

dlatego seniorzy pojawiają się w nich rzadko, a jeżeli już to w sposób spłycony i stereotypowy. Z jednej strony przedstawia się ich jako zależnych od rodziny, niezdolnych do rozwoju, biernych, smutnych i nieaktywnych społecznie, schorowanych i zdanych na innych czy nieufnych, zacofanych, nie „na czasie”. Starzenie się jest więc utożsamiane z chorobą, stagnacją, regresem psychicznym, społecznym, intelektualnym.

Dwie osoby siedzą na ławce nad wodą, obok stoją rowery. Fot. pixabay.com

Z drugiej strony, z chęci ocieplenia tego wizerunku często wykorzystywany jest np. na plakatach informujących o wydarzeniach senioralnych czy w zaproszeniach i kartach z życzeniami, przesłodzony, graficzny rysunek przygarbionej babci w długiej spódnicy z koczkiem siwych włosów lub siwowłosy dziadek z laseczką. Czasem, szczególnie w kolorowych magazynach czy na stronach internetowych, pojawia się ten sam schemat kolorowej fotografii uśmiechniętej pary osób starszych przesadnie wystylizowanych na uśmiechniętych, szczęśliwych i „młodych” seniorów w eleganckich pastelowych strojach.

A jacy są naprawdę współcześni seniorzy?

Stereotypowy obraz osób starszych jest nieadekwatny do rzeczywistości. Osoby powyżej 60 roku życia nie uważają się za bezradne. Często szukają nowych pasji, stawiają czoła nowym wyzwaniom, biorą udział w życiu kulturalnym, aktywnie uczestniczą w życiu społecznym. Ze starością można sobie poradzić, a nawet uznać ją za piękny czas w życiu, w którym można zająć się sobą, zadbać o swój wygląd zewnętrzny, spełniać marzenia, rozwijać pasje i zainteresowania. Takie podejście pomaga w zmianie krzywdzącego i nieprawdziwego stereotypu seniora.

Próba przełamania stereotypów.

Żeby podjąć próbę przełamywania tych stereotypów i zwrócić na to uwagę mieszkańców naszego województwa Stowarzyszenie Podlascy Seniorzy i Redakcja Podlaskiego Seniora przygotowują kampanię wizerunkową SuperSTARSi – Seniorzy XXI wieku w ramach projektu współfinansowanego ze środków Województwa Podlaskiego. Przygotowujemy 3 elementy – konkurs, małą kampanię medialną i interaktywną wystawę fotografii.

Chcemy promować wizerunek osób starszych jako nowoczesnych, aktywnych, sprawnych, realizujących pasje i zaprosić seniorów do udziału w realizacji tego celu.

W  konkursie na opis siebie lub innej starszej osoby jako nowoczesnego seniora XXI wieku wybrane zostaną osoby o najciekawszych zainteresowaniach, realizujące nietypowe pasje, uprawiające np. nietypowe aktywności sportowe itp. Będą one bohaterami interaktywnej wystawy fotografii „SuperSTARSa – seniorzy XXI wieku” prezentującej sylwetki ciekawych osób – przykładów nowoczesnych, aktywnych seniorów. Fotografie wykona znakomity fotograf Michał Heller. Do każdego portretu chcemy dołączyć kod QR kierujący zwiedzających do filmów z nimi związanych. Widz w trakcie zwiedzania wystawy skanuje kod telefonem i dzięki temu aktywuje link do filmu o działalności bohatera zdjęcia. Chcemy także pokazać jak doskonale seniorzy odnajdują się we współczesnym świecie, w którym technologia odgrywa tak ważną rolę. Wystawę zaprezentujemy w ogólnodostępnej przestrzeni miasta, tak, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Po zakończeniu projektu będzie ona eksponowana w innych miejscowościach województwa podlaskiego.

 

Jolanta Wołągiewicz
Stowarzyszenie Podlascy Seniorzy