Jak radzić sobie ze stresem i nerwowością wskazuje seniorom dr Dr Barbara Górnicka-Naszkiewicz –  redaktorka portalu podlaskisenior.pl – autorka książek aktywizacyjnych dla seniorów, animatorów i terapeutów, propagatorka rozwoju osobistego na emeryturze oraz aktywizacji kobiet po pięćdziesiątce.

Trzy sposoby lepsze niż tabletki

Coraz szybsze tempo i wyzwania codzienności, którym trudno sprostać doprowadzają do sytuacji stresowych. Trudno ich uniknąć, ale należy dołożyć wszelkich starań, aby niwelować wszelkie negatywne emocje. Wiele osób w stanie nerwowości czy niepokoju sięga po tabletki. Warto jednak korzystać z naturalnych sposobów, które przedstawimy w tym artykule.

Senior walczy ze stresem

Osoby starsze łatwiej ulegają emocjom. Zmartwienia rodzinne, kłopoty zdrowotne czy finansowe – to tylko niektóre z przyczyn stresu i niepokoju seniorów. Sytuacje stresogenne nasila również sytuacja związana z pandemią. Doniesienia o zachorowaniach oraz lęk o własne zdrowie nie wpływają korzystnie na układ nerwowy, a ograniczenia w życiu kulturalnym i towarzyskim powodują, że trudno zachować równowagę psychiczną. Jak zatem  odreagować stres? Oto nasze propozycje.

Aktywność fizyczna

Nie od dziś wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu to doskonały sposób na rozładowanie negatywnych emocji. Znajdź więc dyscyplinę dla siebie – taką, która da Ci dużo energii i sprawi przyjemność. Może to być np. joga, gimnastyka, taniec albo po prostu spacer lub nordic walking. Przeglądnij ofertę zajęć organizowanych w okolicy, tam z pewnością czekają ciekawe propozycje. W grupie będziesz mieć większą motywację i wsparcie osób w podobnym wieku. Jeśli chcesz ćwiczyć sam w domowym zaciszu, możesz zainspirować się ćwiczeniami proponowanymi przez Ministerstwo Zdrowia dostępnymi w postaci filmu – kliknij w zdjęcie poniżej

Kobieta w pozie stojącej przy krześle

Zajęcia manualne

Coraz bardziej popularną formą aktywizacji seniorów są zajęcia manualne. Lepienie z gliny, tworzenie kwiatów z bibuły, malowanie na szkle czy tworzenie makram to ulubione formy spędzania wolnego czasu osób starszych. Nie potrzeba wielkich nakładów finansowych, aby ze swojego domowego zacisza uczynić warsztat pracy. Możesz przecież tworzyć z tego, co masz pod ręką. Spróbuj na początek zrobić np. ozdoby z masy solnej – wszystkie składniki z pewnością są już w swojej kuchni. Wymieszaj zatem pół kilo mąki z połową kilograma soli i dolewaj wody aż do uzyskania masy o konsystencji ciasta na makaron. Z łatwością ulepisz anioła, serca i wszystko, co podpowiada Ci wyobraźnia. Lep dłońmi, wykrajaj, wykorzystuj foremki do ciasta… Po skończonej pracy wysusz swoje dzieło w piekarniku nagrzanym do 70 stopni Celsjusza przez 60 minut. Wyschnięte formy możesz pomalować. Prawda, że proste?

Mandala

Aby zachować wewnętrzny spokój wiele osób ucieka do swoich pasji sprzed lat. Jedni piszą wiersze, inni zaś wracają do twórczości plastycznej, na którą wcześniej nie mieli czasu. Wśród tych aktywności warto polecić mandalę, znaną od wieków ze swoich uspokajających właściwości. Mandala to rysunek na planie koła charakteryzujący się geometryczną precyzją i dużą dokładnością. Kolorowanie, rysowanie czy malowanie mandali jest doskonałą odskocznią od codzienności. Praca nad nią wymaga skupienia i wykazania się inwencją twórczą, a efekt daje dużo satysfakcji. Jeśli chcesz spróbować mandali, skorzystaj z darmowej publikacji Akcja Aktywizacja z linii Super Senior. Są to materiały przystosowane do potrzeb osób po 60. roku życia (dużą czcionką, format A4, prosta szata graficzna, gruby kontur). Wystarczy wydrukować je na domowej drukarce i już można tworzyć!

Inne sposoby na rozładowanie napięcia, stresu i nerwowości

Każdy z nas ma inne potrzeby i upodobania, dlatego warto stale poszukiwać form aktywności odpowiednich dla siebie. Mogą to być np.:

  • słuchanie muzyki relaksacyjnej,
  • stosowanie gniotków, gadżetów do stymulacji rąk
  • uprawa roślin, ogródka, działki,
  • majsterkowanie,
  • uczęszczanie do klubów senioralnych,
  • piesze wycieczki,
  • korzystanie z oferty kulturalnej dostępnej w okolicy (wystawy, teatr, koncerty),
  • czytanie książek i czasopism,
  • powrót do hobby sprzed lat,
  • gry planszowe z rodziną.

Podsumowanie 

Radzenie sobie ze stresem i negatywnymi emocjami to ważna umiejętność w życiu każdego seniora. Codziennie jest on narażony na wiele czynników, które mogą negatywnie odbić się na jego stanie psychofizycznym. Warto w takim wypadku skorzystać z naturalnych sposobów wyciszenia i opanowania emocji. Wśród nich są między innymi zajęcia twórcze, manualne i aktywności ruchowe, które – jeśli z nich regularnie korzystamy – działają lepiej niż tabletki.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz
Podlaska Redakcja Senior