Stowarzyszenia Szukamy Polski i Podlascy Seniorzy we współpracy z TechSoup Europe realizują kampanię edukacyjną  „Fake newsy – prawda jest inna”.

– To dwa cykle warsztatów online dla seniorów – dziennikarzy obywatelskich z Podlaskiej Redakcji Seniora i Rad Seniora w województwie podlaskim,

kampania medialna w formie spotu filmowego i radiowego,

cykl artykułów na podlaskisenior.

– Powstanie też Poradnk dostępny w formie PDF na stronie podlaskisenior.pl.

Przeciwdziałanie dezinformacji i umiejętność krytycznej analizy tekstu –

są szczególnie ważne właśnie teraz – gdy Internet stał się głównym źródłem informacji – również dla seniorów. Liczba fałszywych wiadomości w Internecie stale rośnie, bo zbyt rzadko stosowane jest krytyczne myślenie

Seniorzy to łakomy kąsek dla fake newsów i internetowych oszustów.

Nie dość, że wierzą w informacje opublikowane w Internecie, to jeszcze je upowszechniają i rozsyłają grupom znajomych – jak jest chociażby w przypadku  „łańcuszków” z prośbą o wsparcie.
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Stowarzyszenie Demagog (opublikowanego na stronie www.krytycznyumysl.pl), „(…) aż 80% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że obecność wiadomości i informacji, które są nieprawdziwe lub zniekształcają rzeczywistość, stanowi problem w Polsce. Dodatkowo zdaniem ankietowanych, w Polskim społeczeństwie nie istnieje wysoka świadomość problematyki powstawania oraz udostępniania i rozpowszechniania fałszywych informacji (…). Świadczy o tym fakt, że z ww. pojęciem nigdy nie miało do czynienia 49% ogółu przebadanych”. Badania dotyczą młodzieży, z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że  wśród seniorów nieznajomość tego pojęcia jest jeszcze powszechniejsza.

Podlaska Redakcja Seniora tworząca artykuły na podlaskisenior.pl  też chce uzupełniać wiedzę na temat prawdy i kłamstwa w Internecie.

Jako organizatorzy warsztatów korzystamy z doświadczeń i refleksji po szkoleniu TechSoup Europe. Kampania jest przygotowana we współpracy z tą instytucją.



Poszukiwanie wiarygodnych źródeł  informacji, rozpoznawanie fake newsów, poznanie  nowych pojęć,

nieznanych dziennikarzom seniorom, takich jak np. m.in. bańka informacyjna, homofilia, dezinformacjia, malinformacji, misinformacja – są niezbędne dla osób, piszących artykuły i tworzących informacje. Przyda się to również naszym Czytelnikom.

Stowarzyszenie Szukamy Polski od czerwca 2020 r. prowadzi Ośrodek Wspierania Podlaskich Rad Seniorów. Ma kontakt z 16 radami seniorów w naszym regionie. To reprezentacja społeczności lokalnych złożonych z przedstawicieli organizacji senioralnych – osób 60+. Podczas spotkań i szkoleń, jedną ze zgłaszanych potrzeb były właśnie sprzeczne informacje  w Internecie i fake newsy dotyczące np. szczepień przeciw Covid-19. Zgłaszany problem – to jak nie ulegać manipulacji.

Portal podlaskisenior.pl  tworzony i redagowany non-profit – w całości przez seniorów, jest coraz bardziej poczytny: stanowi źródło informacji dla osób dojrzałych i dlatego  dzięki kampanii chcemy dotrzeć do tej grupy społecznej, coraz bardziej zaprzyjaźnionej z Internetem.

 

                                                                     Bożena Bednarek Stowarzyszenie Szukamy Polski
Jolanta Falkowska Stowarzyszenie Podlascy Seniorzy