Nie od dziś wiadomo, że warzywa to źródło zdrowia, młodości i piękna. Zawierają dużo witamin, składników mineralnych, błonnika i innych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Zimą domowe marynaty, kiszonki i różnego rodzaju przetwory z warzyw, z powodzeniem zastępują nam warzywa świeże. A domowe przetwory ze słoika, wykonane własnoręcznie smakują najlepiej
.

Kiszone warzywa są najbardziej znanym naturalnym probiotykiem, pozytywnie wpływają na układ pokarmowy, stymulują układ odpornościowy, obniżają poziom cholesterolu we krwi.
Podczas kiszenia zwiększa się ilość witamin z grupy B (B2, B3, B6, B12, PP ) poprawiając przy tym pracę układu nerwowego oraz koncentrację. Przyspieszają również przemianę materii.
Kiszona kapusta, ogórki, buraki zawierają również witaminę E oraz K, a także składniki mineralne m.in. potas, wapń, magnez, żelazo, cynk czy fosfor. Dzięki zawartości wymienionych składników odżywczych, produkty te poprawiają również stan naszej skóry, włosów czy paznokci.
Ciekawostką jest, że kiszenie warzyw została zapoczątkowana w Mezopotamii ponad 2 tysiące lat przed naszą erą. Ich właściwości lecznicze, kosmetyczne oraz poprawiające sprawność fizyczną i psychiczną były znane starożytnym Grekom i Rzymianom, doceniali je Arystoteles, Kleopatra oraz Juliusz Cezar
Według mnie, królem kiszonek jest kiszony burak czerwony.
Kiszone buraki wzmacniają odporność organizmu i ułatwiają budowanie prawidłowej flory jelit.
Szczepy bakterii, które powstały w trakcie fermentacji pomagają chronić przed grzybicami, mają także silne właściwości antybakteryjne i przeciwwirusowe.

grilowana papryka z czosnkiem i pieruszką zieloną
grilowana papryka z czosnkiem i pieruszką zieloną
kiszone ogórki i kapusta
kiszone ogórki i kapusta
kiszona kapysta
kiszona kapysta
szklanka soku z kiszonych buraków
szklanka soku z kiszonych buraków
słój z burakami
słój z burakami

 

Poza tym kiszone buraki:

  • pomagają w walce z anemią,
  • wspomagają odchudzanie,
  • spowalniają procesy gnilne w jelitach,
  • regulują przemianę materii (pomagają w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu),
  • odkwaszają organizm,
  • oczyszczają organizm z toksyn wspomagając pracę nerek i wątroby,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • łagodzą uderzenia gorąca w trakcie menopauzy,
  • są niezastąpione po kuracji antybiotykowej,
  • u mężczyzn podnoszą sprawność seksualną (według niektórych działają jak afrodyzjak),
  • zwiększają wytrzymałość (sok z buraków to świetny napój energetyczny, który dodaje energii, wzmacnia kondycję fizyczną oraz poprawia wydolność organizmu),
  • pomagają w rekonwalescencji po chorobach,
  • dostarczają weganom i wegetarianom cennego żelaza pochodzenia roślinnego.

Uniwersalny przepis na kiszony barszcz

– Do słoja lub kamiennego garnka o dowolnej pojemności wkrajam tyle buraków, aby go wypełnić,
– zalewam przegotowaną ostudzoną wodą z dodatkiem łyżeczki soli,
– dodaję 3 – 4 ząbki czosnku (według uznania)
– liść laurowy
– ziele angielskie
– jeżeli mam otwarte ogórki kiszone, to wlewam 3 stołowe łyżki soku i ogórków i dodaję łyżeczkę cukru (zabieg ten wymusi prawidłową fermentację i uniemożliwi rozwój niepożądanych bakterii).
– zakrywam słój bawełnianą ściereczką.
Tak przygotowany słój pozostawiam w temperaturze pokojowej na cztery, pięć dni.
Kiedy pojawi się pianka dookoła słoja, kiszony barszcz nadaje się do spożycia. Prawidłowo ukiszony barszcz powinien mieć przyjemny orzeźwiający smak i zapach. Zlewam go wtedy do słoiczków i wstawiam do lodówki. Przechowuję w lodówce nie więcej jak 14 dni.
Z buraków, które pozostały po zlaniu barszczu przygotowuję sałatkę typu carpaccio.
Lekko obgotowuję buraczki, studzę, dodaję przyprawy, zioła i oliwę z oliwek. Są doskonałym dodatkiem do mięs, albo też po dodaniu świeżego szpinaku i sera fety stanowią odrębną potrawę.
Pamiętajmy, że najzdrowsze są kiszonki wykonane samodzielnie, a jeszcze lepiej, jeżeli użyte do kiszenia warzywa pochodzą z własnego ogródka.

Mam jednak apel do amatorów kiszonych warzyw, aby spożywać je umiarkowanie, mając też na uwadze swoje schorzenia, bo niektóre z nich wykluczają spożywanie kiszonek.
Kwas z buraków piję systematycznie 1/2 szklanki dwa razy dziennie. Smacznego!

fot: Jolanta Falkowska

 

Źródła: Wikipedia.org,
Gackowska L., Januszewska M., Kubiszewska I., Rybka J., Bakterie kwasu mlekowego i zdrowie: czy probiotyki są bezpieczne dla człowieka?
ZielińskaM., Hoffmann M., Waszkiewicz-Robak B., Tradycyjne roślinne napoje fermentowane o działaniu prozdrowotnym, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny.