W Operze i Filharmonii Podlaskiej, przy ul. Odeskiej, można oglądać wystawę ikon autorstwa Dymitra Grozdewa tylko do 23 kwietnia. Kto do tej pory tego nie uczynił powinien się pospieszyć.

Całun z wizerunkiem Chrystusa

„Malarstwo sakralne jest istotą pracy twórczej Dymitra Grozdewa. W szczególny sposób umiłował on ikonę, która stała się zarówno formą artystycznej wypowiedzi, jak i wyrazem duchowości artysty. Ten nurt, właściwy tylko jemu, bardzo oryginalny, własny – najpełniej określa go jako malarza. Ikony współczesne – tak twórca nazywa te obrazy – łączą w bardzo spójną niepowtarzalną całość kanon ikony wschodniej i malarstwa sakralnego zachodniego. Posługując się techniką asamblażu* i kolażu artysta osiąga efekt ikony przestrzennej, tak różnej od kanonu pisania ikony, a jednocześnie zachowującej najistotniejsze, właściwe temu gatunkowi, cechy” – napisała w katalogu wystawy jego córka – Maria Grozdew.

Rzeczywiście wystawa robi niezwykłe wrażenie, szczególnie teraz w okresie prawosławnych Świąt Wielkanocnych. Artysta szuka inspiracji w ikonie bułgarskiej, w kraju swego urodzenia, ale też we włoskim malarstwie barokowym. Surowość obrazu przenika z finezją detalu, np. na płaszczenicy z wizerunkiem przedstawiającym spoczywającego w grobie Jezusa, w aureoli widoczne są naboje karabinowe, a nad nimi kolory flagi ukraińskiej. Symbole solidarności z narodem Ukrainy.

Na otwarciu wystawy 11 lutego br. artysta mówił, że malarstwo religijne jest świadomym i konsekwentnym wyborem jego twórczej drogi. Dodając skromnie, „że jest tylko narzędziem w Bożych rękach”.

Dymitr Grozdew na tle ikon

Dymitr Grozdew – urodził się w Sofii w 1946 roku. Studiował w Narodowej Akademii Sztuki w Sofii oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem w 1974 roku.

Od 1975 roku mieszka i tworzy w Białymstoku. Jest artystą wszechstronnym, realizującym swoje twórcze zamierzenia na gruncie malarstwa, grafiki, rzeźby, plakatu i rysunku satyrycznego. Zajmuje się także konserwacją malarstwa i starodruków. W głównym nurcie jego działalności artystycznej pozostaje sztuka sakralna. Stworzył indywidualny styl malowania ikon, łącząc tradycję bułgarskiej szkoły ikonopisania z nowoczesną techniką asamblażu. 

Jest twórcą ważnych dzieł w świątyniach zarówno katolickich jak i prawosławnych (m.in.: zewnętrzne freski w soborze Świętej Trójcy w Hajnówce, freski w kościele św. Kazimierza w Białymstoku, freski w kościele św. Andrzeja Boboli w Siemiatyczach, wielkoformatowe obrazy olejne „św. Jana Pawła II” oraz „Jezusa Miłosiernego” do kościołów w La Paz w Boliwii i San Antonio w Teksasie). Specjalnie na zamówienie Muzeum Ikon w Supraślu w 2022 roku powstało w technice sgraffito** dzieło „Zwiastowanie”.

Jest autorem licznych projektów graficznych oraz ilustracji do książek (m.in.: Z. Waydyk: Myśli niesforne; Poezja Ostrobramska, red. ks. Tadeusz Krahel; abp E. Ozorowski: Dialogi o Bożym Miłosierdziu, album Białystok Miasto Miłosierdzia, Kult Męczenników w Archidiecezji Białostockiej) i czasopism (Szpilki, Gazeta Współczesna, Kurier Poranny), a także grafik (m.in.: cykl portretów wybitnych kompozytorów polskich dla Filharmonii Białostockiej).

Wizerunek Maryi na chuście Weroniki

Był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w kraju i za granicą w dziedzinie rysunku satyrycznego i plakatu a także za projekty i realizacje społecznie zaangażowane.
Jego dzieła (malarstwo – ikony, akwarela, rysunek satyryczny, plakat) były prezentowane na licznych wystawach w Polsce i na świecie. 

*

Wystawę można odwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach pracy kasy biletowej. Wstęp: 5 zł.

*Asamblażforma artystyczna, będąca odmianą kolażu, według której tworzy się trójwymiarowe kompozycje z przedmiotów gotowych, np. przedmiotów codziennego użytku, bezużytecznych fragmentów, form naturalnych, wszelkich możliwych obiektów. (Wikipedia)

**Sgraffitotechnika dekoracyjna malarstwa ściennego polegająca na wydrapywaniu wzorów na różnych powierzchniach. Pochodzi ze starożytności i początkowo była stosowana na ścianach. (Wikipedia)

Źródło: Katalog wystawy
Zdjęcia: Maria Beręsewicz

Zredagowała: Maria Beręsewicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok