Problem dyskryminacji ludzi starszych jest nadal aktualny. Emeryci ze zjawiskiem dyskryminacji spotykają się na co dzień. Seniorzy są gorzej traktowani zarówno w życiu społecznym jak i prywatnym. Nierówne traktowanie przejawia się w okazywaniu przez otoczenie lekceważenia i obojętności, stosowania nieprzyjemnych żartów, wykorzystywania materialnego, gróźb i zastraszania oraz przemocy fizycznej. 

dłoń trzymająca smartfon

W życiu publicznym dyskryminujące zachowania mają miejsce w środkach komunikacji miejskiej, placówkach służby zdrowia, urzędach, na ulicy, w mediach, rodzinie i w sklepach. Mogłoby się wydawać, że hasło „klient to nasz pan” mówi, przede wszystkim, o okazywaniu szacunku dla klienta i dążeniu do tego, żeby był zadowolony z zakupów i obsługi. Tak jednak nie jest. Klienci 60+ z dyskryminacją w sklepach spotykają się na co dzień. Przykładem są aplikacje rabatowe oferowane na telefony komórkowe przez największe sieci dyskontów, supermarketów, hipermarketów, a nawet sklepów osiedlowych. Korzystając z aplikacji klienci mogą kupić w promocyjnych cenach artykuły, które są w danym czasie objęte promocją. Zakup artykułów spożywczych lub przemysłowych w niższej cenie jest, szczególnie w obecnym czasie, nie lada okazją i cieszy każdego klienta. Myślę, że z tych promocji najbardziej cieszą się emeryci i renciści, grupa społeczna wykazująca się najniższymi dochodami. Według danych ZUS z marca 2022 r. przeciętna wysokość emerytury wypłacanej w marcu 2022 roku wyniosła 2 792,16 zł (mężczyźni – 3 483,61 zł, kobiety – 2 341,79 zł).*

Niestety, nie każdy emeryt może skorzystać z promocji towarów i dodatkowych zniżek oferowanych w przypadku użycia aplikacji mobilnej. Przyczyna jest prosta. Nie wszyscy emeryci są posiadaczami telefonu komórkowego. Nie mają smartfonów, bo ich nie stać na zakup drogiego telefonu, nie potrafią lub nie chcą korzystać z wszystkich jego funkcji. Czy brak telefonu lub posiadanie telefonu bez zainstalowanej aplikacji pozwala na nierówne traktowanie członków społeczeństwa, w tym przypadku srebrnych klientów? Czy to znaczy, że stanowią oni grupę społeczną, którą można lekceważyć, ponieważ niski dochód jej członków nie stanowi z nich atrakcyjnych klientów?

Na czarnej tablicy napisane białą kredą procentowe obniżki towarów_fot.pixabay.com

Ostatnio doświadczyłam tej formy dyskryminacji w sklepie Lidl. Nie mogłam kupić masła i śliwek w promocyjnej cenie. Przy kasie okazało się, że niższa cena obowiązuje tylko klientów mających zainstalowaną w smartfonie aplikację Lidla. Ja takiej nie miałam. Ponadto pani kasjerka poinformowała mnie, że przy cenie produktu jest informacja, że jest to promocja tylko dla posiadaczy aplikacji. Niestety, napisu tego nie widziałam. Nie miałam przy sobie okularów, a napis był wydrukowany małymi literami.

W Polsce podstawowym dokumentem chroniącym prawa człowieka jest Konstytucja RP z 1997 roku. Określa ona nasze prawa i wolności, w tym te zawarte w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. My, seniorzy domagamy się przestrzegania praw człowieka i traktowania na równi z innymi obywatelami. 

zdjęcia: pixabay.com

źródło:  *https://www.zus.pl/documents/10182/39637/Struktura+wysoko%C5%9Bci+%C5%9Bwiadcze%C5%84+wyp%C 5%82acanych+przez+ZUS+po+waloryzacji+w+marcu+2022+r..pdf/75b859ca-4130-0372-9d23-27c1882aced6?t=1653904662501

 

Anna Anchimowicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok