Moda – to pojęcie fascynujące z jednej strony, z drugiej wieloznaczne, ponieważ może być rozumiane zarówno jako sposób ubierania się, jak też wierność pewnym tradycjom i wartościom. Czy seniorzy mogą prezentować się modnie, być na czasie z nowinkami w kroju, kolorystyce, nosić modne buty, biżuterię, czy nakrycia głowy? 

Trzy starsze, siwowłose kobiety, ubrane w kolorowe sukienki trzymają w dłoniach kieliszki. Uśmiechają się radośnie.fot.pixabay.com

Sposób ubierania się nadaje człowiekowi określone cechy osobowości. Większość ludzi postrzega modę jako sposób ubioru, czyli dobór poszczególnych części ubioru i ich kolorystki do własnego wyglądu. Ludzie na całym świecie podążają za modą, za tym, co oferują rynki modowe. 

Jak pisze Monika Mucha* “moda się zmienia, przeobraża, przenika do życia codziennego. Moda jest pojęciem ulotnym i bezpośrednio odzwierciedlającym narzucone trendy”. Seniorzy stanowią grupę, która w najmniejszym stopniu interesuje się modą. Ludzie dojrzali nie mają potrzeby bycia trendy, bowiem z racji swojego wieku, doświadczenia i wiedzy przynależą już do danej grupy społecznej. Nie mają więc potrzeby akcentowania swojej osobowości za pomocą ubioru i wyglądu. Są jednak świadomi, że wygląd ma znaczenie w kontaktach społecznych, a ubiór jest najlepszą wizytówką człowieka. 

W Polsce nadal silne jest wśród społeczeństwa przekonanie, że „osoba starsza nie może”, wręcz, „nie powinna” pozwolić sobie na wiele rzeczy, bo „nie wypada”, „nie jest to stosowne do wieku”.  Starsze kobiety pomimo zainteresowania modą nie chcą stać się jej aktywnymi uczestnikami, ponieważ obawiają się kompromitacji i braku akceptacji ze strony otoczenia. Wybierają więc wygodne, stonowane ubiory.

Powoli zaczyna to jednak się zmieniać. Prowadzona na coraz większą skalę aktywizacja ludzi dojrzałych i wzmożona aktywność seniorów spowodowały, że coraz więcej ludzi starszych jest świadoma konieczności dbania o zdrowie i swój wygląd.  Stereotyp, że ludziom w pewnym wieku „nie wypada czegoś robić” odchodzi powoli w zapomnienie. Dojrzałe kobiety coraz częściej dokonują wyborów i decydują się na nowoczesne, kolorowe ubiory.

Starszy-siwowłosy-mężczyzna-stoi-przed-lustrem. Z uśmiechem-poprawia-krawat-założony-na-białą-koszulę, fot. pixabay.com.

W 2015 roku przeprowadzono na zlecenie portalu internetowego Allegro badania „Zainteresowanie modą i zakupy modowe Polaków” (Raport Polska Strojna 2015). W badaniach wzięło udział 1561 osób korzystających z Internetu oraz 1840 osób robiących zakupy na portalu Allegro. Badania wykazały, że największe zainteresowanie modą jest u kobiet powyżej 64. roku życia. Dla ponad połowy badanych powyżej 64. roku życia codzienny wygląd jest bardzo ważny. Seniorzy stawiają, przede wszystkim na ubiór klasyczny, stonowany, porządny i elegancki. Z badań wynika również, że seniorzy w 88% nie mają ulubionych kolorów, które wybierają do noszenia na co dzień. Stanowią zatem najliczniejszą grupę, która tak naprawdę nie przywiązuje wagi do rodzaju i kolorystyki wyglądu, lecz stawia na jego praktyczność i funkcjonalność połączone z wygodą.

Przeprowadzone badania pokazały również, że seniorzy w małym stopniu inspirują się modą. Biorąc pod uwagę zainteresowanie modą, możemy podzielić ludzi dojrzałych na dwie grupy społeczne. Do pierwszej z nich zalicza się osoby, które pomimo starzenia się nadal dbają o swój wygląd. Starają się ubierać elegancko i schludnie. Takie podejście do mody sprawia, że nie czują się wykluczone z życia społecznego. 

Drugą, mniejszą grupę stanowią osoby starsze, dla których wygląd i moda nie mają znaczenia. Są to osoby, które nie potrafią odnaleźć się w obecnych czasach. Żyją według własnych wartości i doświadczeń, co powoduje, że ich relacje z otoczeniem są znacznie utrudnione, a przeżywana jesień życia jest bardziej skomplikowana.

dwoje starszych uśmiechniętych ludzi ubranych w wygodne luźne ubrania na spacerze, fot.pixabay.com

Badania przeprowadzone przez Allegro pokazują, że niezależnie od upodobań modowych seniorów, którzy nadal preferują formy tradycyjne i klasyczne, wzrasta zainteresowanie tej grupy społecznej modą. Powoli zmienia się też świadomość seniorów odnośnie mody. Ludzie starsi powoli przekonują się, że to nie wiek stanowi barierę w sposobie ubierania się. Przeszkodą są zakorzenione w społeczeństwie kanony dotyczące starości i starzenia się. Do akceptacji swojego wyglądu i ciała seniorom potrzebna jest akceptacja społeczna. 

Osoby dojrzałe ciekawe są nowinek modowych i tego, co jest na topie. Modą interesują się przeważnie kobiety. Przejście na emeryturę nie pozbawiło ich potrzeby bycia piękną i atrakcyjną, a jak wiemy, ubiór w tym pomaga, dodaje nam pewności.

Mężczyźni przywiązują do mody i aktualnych trendów mniejszą wagę. Różnice w sposobie ubierania widoczne są pomiędzy starszymi a młodszymi seniorami. Starsi seniorzy, po 70. roku życia wykazują obojętny stosunek do własnego wyglądu i ubioru. Ich zdaniem istotniejszą od wyglądu jest wygoda. Z kolei seniorzy, którzy ukończyli 64. rok życia i nadal czują się młodo i umiejętnie dobierają swoje ubrania.

Zdjęcia: pixabay.com

Źródło:
*Monika Mucha Uniwersytet Wrocławski Moda-czynnik determinujący czy wykluczający udział seniorów w rynku?https://wuwr.pl/fsoc/article/view/5923/5601

Anna Anchimowicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok