Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku zaprasza na spektakle prezentowane w programie festiwalu teatralnego Kierunek Wschód VII dofinansowanego z budżetu państwa ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Teatr 2023 oraz z budżetu Województwa Podlaskiego.

przy dwóch stolikach siedzą dwie kobiety i czterech mężczyzn

– W październiku rozpoczynamy na nasz sztandarowy projekt, czyli siódmą edycję festiwalu teatralnego Kierunek Wschód VII, który rozpocznie się 2 października
i potrwa do 15 października – mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.

– Kierunek Wschód to jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych organizowanych przez nasz zespół – podkreśliła dr Martyna Zaniewska, Zastępca Dyrektora Teatru Dramatycznego. – Festiwal przyczynił się do rozwoju współpracy międzynarodowej Teatru Dramatycznego, gdyż dzięki nawiązanym kontaktom i przyjaźniom udało nam się prezentować także nasze spektakle zarówno w Europie, jak i w krajach Kaukazu.

– Każdemu przedstawieniu podczas festiwalu towarzyszy rozmowa z twórcami spektakli oraz z widzami prowadzona przez cenioną dziennikarkę Polskiego Radia Białystok Dorotę Sokołowską – dodaje Piotr Półtorak.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tych pospektaklowych spotkaniach. Pozwalają one dowiedzieć się więcej na temat twórców, ich założeń artystycznych i zamysłów czy emocji, które towarzyszyły powstawaniu widowisk teatralnych.

W programie znalazło się osiem przedstawień – czterech teatrów zza wschodniej granicy: z Armenii, Litwy, Ukrainy oraz niezależna Grupa Teatralna Kupalaŭcy
z Białorusi, która działa obecnie z Lublina. Wystąpi również jeden zespół
zza południowej granicy – znakomity Narodowy Teatr w Bitoli z Republiki Macedonii Północnej. Oprócz wymienionych spektakli swoje przedstawienia zaprezentuje Teatr Powszechny w Warszawie im. Zygmunta Hübnera oraz Teatr Tutejszy. Natomiast Dramatyczny jako organizator – zagra na festiwalu Dekameron. Reżyser Igor Gorzkowski wybrał do swojej inscenizacji ze stu nowel dziesięć historii, które dotyczą miłości, zdrady, pragnień i rozterek serca. Większa część z nich ma charakter komediowy.

– Naszemu przedstawieniu nie brak pikanterii i frywolności, ale i poważniejszy ton nieobcy Boccacciowi – się pojawia. – stwierdziła Justyna Godlewska-Kruczkowska, zapraszając na Dekameron. – Cieszymy się też, że możemy być przystanią dla artystów, którzy nie mogą tworzyć we własnych krajach. To udowadnia, że teatr jest tą przestrzenią i tym miejscem, gdzie ocalamy historię, kulturę i sztukę – dodaje aktorka.

Zespół z Teatru Powszechnego w Warszawie w przedstawieniu zatytułowanym Nastia wg tekstu Władimira Sorokina, tworzą aktorzy białoruscy, ukraińscy i polscy, a Fundacja Tutaka z Białegostoku umożliwiła rezydencję i realizację spektakli Teatrowi Tutejszemu. Tworzą go aktorzy, muzycy i reżyserzy białoruscy, którzy opuścili swój kraj lub nie mają w nim możliwości realizacji swoich artystycznych projektów.

– Kiedy po raz pierwszy w grudniu 2021 r. zrobiliśmy szkic scenariusza i rozpoczęliśmy próby do przedstawienia, wybuchła wojna – mówi reżyser spektaklu Nastia Jury Dzivakov. 

 – Widząc potrzebę powstania w Białymstoku teatralnego ośrodka białoruskiego, wymyśliliśmy sobie takie miejsce – o roli Fundacji Tutaka w procesie powstawania przedstawienia opowiedział Paweł Stankiewicz, Prezes organizacji. – Udało nam się zdobyć przestrzeń, dom i dać artystom możliwość spokojnej pracy nad spektaklem. Możliwe to było dzięki dofinansowaniu Instytutu Teatralnego w ramach Programu OFF Polska oraz ArtPower Bielarus Białoruskiej Rady Kultury i Duńskiego Instytutu Kultury, które wspierają nasz projekt rezydencji z funduszy europejskich. Mamy nadzieję, że ten dom jako miejsce twórcze będzie mógł nadal funkcjonować i będziemy kontynuować tego typu projekty. Spektakl powstaje w warunkach laboratorium teatralnego, czyli trwa poszukiwanie odczytania, jak te wiersze z lat dwudziestych, trzydziestych mogą oddziaływać, rezonować dzisiaj – dodaje Paweł Stankiewicz.

– Nie mamy konkretnego scenariusza, powstaje on podczas naszej pracy. Jesteśmy w laboratoryjnym procesie tworzenia teatru białoruskiego – tak o powstawaniu spektaklu Światło w ciemności mówi reżyser Andrej Saučanka. Prezentowane na festiwalu przedstawienie, powstało w oparciu o teksty i biografie twórców zabitych lub represjonowanych przez NKWD w 1937 r. podczas tragicznej nocy, gdy zamordowano 130 twórców kultury pochowanych w masowych mogiłach w Kuropatach pod Mińskiem. Kuropaty to symbol odradzania się białoruskiej tożsamości i opozycji demokratycznej. 

Ciekawie zapowiada się spektakl Narodowego Teatru Akademickiego im. Gabriela Sundukyana w Erywaniu armeńskiego zespołu. To przedstawienie Skromny chłopak wg sztuki Charlotte Jones w reżyserii Davita Hakobyana. Tekst jest inspirowany Szekspirowskim Hamletem. Jest to historia głównego bohatera Feliksa i jego rozterek wewnętrznych związanych z rodziną Państwa Humble (Skromnych).

Z pewnością po ubiegłorocznym znakomitym występie aktorów Narodowego Teatru
w Bitoli z Republiki Macedonii Północnej widzowie niecierpliwie oczekują także
na spektakl Demony wg Larsa Norena. Jest to widowisko w reżyserii Wasila Hristova. uznanego, niezależnego i nagradzanego reżysera. Macedończycy przedstawią dowcipny i zarazem okrutny dramat o miłości i nienawiści opowiadający o dwóch małżeństwach i ich wewnętrznych demonach.

Słynny OKT/Teatr Miejski w Wilnie zaprezentuje podczas festiwalu Mewę Antona Czechowa w reżyserii Jokūbasa Brazysa. To twórca teatralny młodego pokolenia, uczeń i asystent Oskarasa Koršunovasa. Litewscy artyści określają swoje dzieło jako spektakl, który pozwala powrócić do marzeń. Twierdzą, że młodemu reżyserowi udało się zamienić klasyczną sztukę Czechowa w metafizyczny sen, który głęboko dotyka widza. Spektakl narodził się z twórczych eksperymentów studentów tego samego kierunku teatralnego.

Niezależna Grupa Teatralna Kupalaŭcy zrzeszająca twórców z Białorusi działająca obecnie w Lublinie, zaprezentuje podczas Kierunku Wschód VII przedstawienie niezwykłe. Spektakl Szept to efekt projektu, który był próbą przyjrzenia się fenomenowi uzdrawiania słowem. Ta tradycja zanika na Białorusi wraz z odchodzeniem ostatnich jej nosicielek. Za pomocą środków scenicznych przedstawienie wysyła nas w podróż do przestrzeni mitu i ludzi z nim związanych. Spektakl jest wynikiem dziesięcioletnich rozmów i spotkań z mieszkańcami wsi białoruskich fotografa i antropologa Siarhieja Leskiecia, autora tekstu.

W ramach festiwalu Kierunek Wschód VII zawitają również do Białegostoku artyści Kijowskiego Akademickiego Teatru Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru – Left Bank Theater z Ukrainy. Zaprezentują spektakl Ha*l*t w reżyserii Tamary Trunovej.

Ha*l*t to spektakl, który powstał latem 2022 roku po wcześniejszych próbach
do Hamleta. Próby przerwała wojna i po niemal rocznej przerwie powstał Ha*l*t. Tamara Trunova, Maryna Smilianets i sześcioro aktorów spektaklu dokumentowało własną optykę i nastrój tego okresu, dając widzom odkrywcze spojrzenie na ludzi sztuki w stanie wojny. Ha*l*t to refleksja nad stratami i próba rozmowy o spektaklu, który się nie wydarzył.

Spotkania festiwalowe, tak jak dotychczas, podczas remontu Teatru, odbywać się będą w Uniwersyteckim Centrum Kultury przy ul. Ciołkowskiego 1N, w Auli UwB
przy ul. Świerkowej 20 oraz w Kinie Ton przy Rynku Kościuszki 2 – przypomina
Piotr Półtorak. – Mimo tych trudności nadal realizujemy nasz flagowy projekt i zapraszamy widzów do skorzystania z naszej oferty – dodaje.

Kierunek Wschód VII jest projektem niekomercyjnym i wstęp na wszystkie spektakle jest bezpłatny. Program festiwalu dostępny jest na stronie dramatyczny.pl

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, obowiązują wejściówki, które będą dystrybuowane od 22 września (piątek) od godz.14.00 w Kasie Teatru przy ul. Suraskiej 1 w Białymstoku.

Odbiór wejściówek osobisty – bez możliwości wcześniejszej rezerwacji.
Jedna osoba może otrzymać 2 wejściówki na maksymalnie 2 spektakle (łącznie 4 wejściówki).

źródło i fot. Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku

Program_Kierunek_Wschód_

Podlaska Redakcja Seniora Białystok