Storytelling i budowanie marki w organizacjach pozarządowych i firmach. To tematy ostatniego spotkania TechKlubu Białystok, zorganizowanego przez Fundację SocLab i Federację Białystok we współpracy z Fundacją Hacklag
Prelegentami ostatniego, kwietniowego spotkania TechKlubu byli Dominik Sołowiej i Grzegorz Grzybek
Czym jest storytelling
Storytelling czyli opowiadanie, to sztuka świadomego budowania relacji poprzez oddziaływanie na wyobraźnię
i emocje słuchacza za pomocą opowiadania historii. Metoda ta ma zastosowanie w badaniach socjologicznych
i w zarządzaniu.
Wszystko zaczęło się od rosyjskiego literaturoznawcy Władimira Proppa, który zaczął analizować struktury narracyjne w rosyjskich bajkach. Każda z postaci w bajce ma swoje funkcje do zrealizowania: odejście, zakaz, naruszenie zakazu, wywiadywanie się na przeciwnika, udzielenie mu informacji o bohaterze oraz podstęp.Jego analizę wykorzystuje się obecnie, do różnorodnych badań w kulturze, między innymi w filmach, serialach telewizyjnych, a także, do badań marketingowych i reklam.
W storytellingu rozróżniamy pięć elementów dobrej narracji: pasja, personalizacja, antagonista, przeszkoda, chwila świadomości, zwycięstwo bohatera. Najważniejszymi zasadami w storytellingu są: budowanie więzi, emocje
i autentyczność.
Bardzo ciekawym pomysłem na opowiedzenie jakiejś historii mogą być kości, na których umieszczone są słowa. Każda osoba, która wylosuje jedną z kostek opowiada z tych słów swoją historię. Jest to bardzo przydatne dla nauczycieli w szkole. W ten sposób można pobudzić wyobraźnię u dzieci.
Budowanie marki
W budowaniu marki trzeba mieć dużo determinacji i pomysłowości. O czym świadczy opowiedziana historia pani
w dużym kapeluszu, przez Grzegorza Grzybka, redaktora naczelnego portalu przedsiebiorczepodlasie.pl.
Jego marzeniem było dotarcie do Grażyny Kulczyk właścicielki galerii Browar w Poznaniu. Nie było ku temu żadnej możliwości, ponieważ ona bardzo rzadko udziela wywiadów. Jednak nadarzyła się okazja. Będąc w tej galerii, jego uwagę przykuł piękny duży kapelusz. Okazało się, że właścicielką tego kapelusza była siedząca przy stoliku Dominika Kulczyk, córka Grażyny Kulczyk. Podszedł i poprosił o rozmowę. Zgodziła się. Rozmowa trwała około godziny.
Dziękujemy organizatorom i prelegentom za spotkanie, czekamy na następny TechKlub Białystok
Lija Półjanowska
Podlaska Redakcja Seniora Białystok