18 maja 2022 roku studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku wybrali się na wycieczkę do Suwałk. Plan zakładał wizytę w grocie solnej, aquaparku, Muzeum Okręgowym i Pokamedulskim Klasztorze w Wigrach.

Studenci UTW w autokarze

Do Suwałk przyjechaliśmy lekko przed czasem, trzeba było grupę podzielić, ponieważ część preferowała wodę i chciała do aquaparku, pozostali woleli odpoczynek relaksujący w grocie solnej. Obie grupy były zadowolone ze swego wyboru. Potem w Muzeum Okręgowym ze względu na liczebność grupy, również podzielono nas na dwie części, przydzielając do każdej przewodnika.

Z przewodnikiem na dziedzińcu klasztoru

Moja grupa zwiedzanie rozpoczęła od wystawy archeologicznej „Najstarsze dzieje. Suwalszczyzna i Wschodnie Mazury od schyłku epoki lodowej do upadku Jaćwieży”. Następnie obejrzeliśmy wystawę „Na dziejowym trakcie”. Na piętrze muzeum zobaczyliśmy „Malarstwo polskie XIX i XX wieku”, czyli obrazy polskich malarzy oraz wystawę Alfreda Wierusza-Kowalskiego, artysty urodzonego w Suwałkach.

Następnym etapem był obiad w restauracji Rozmarino. Na zewnątrz wyglądała bardzo niepozornie, ale krok do środka i … znaleźliśmy się w uliczce z podwieszanym szklanym sufitem i bogatą roślinnością, z ciekawie udekorowanym wnętrzem.

Relaks w grocie solnej

Prowadziła ona do sal o oryginalnym wystroju. Po smacznym posiłku pojechaliśmy do Wigier. Perłę architektury i cenny zabytek sakralny Suwalszczyzny zwiedzaliśmy z przewodnikiem, który informacje o klasztorze przeplatał różnymi ciekawostkami. Pierwsze wzmianki o pustelni ciągną się już od rodu Jaćwingów, ale dopiero król Jan Kazimierz ufundował kościół i klasztor dla 12 zakonników. Klasztor przechodził różne koleje losu. Dziś, odbudowany, służy turystom. W czerwcu 1999 roku przebywał tu papież Jan Paweł II i ta część udostępniona jest dla zwiedzających jako apartamenty papieskie.

Jeszcze tylko zakup pamiątek i lekko zmęczeni wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Ta ciekawa wycieczka była możliwa dzięki dofinansowaniu przez Fundację BNP Paribas w Warszawie, za co studenci UTW Sokółka dziękują.