Wystawa prac dyplomowych uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu. Wernisaż wystawy odbędzie się 22 kwietnia 2022 r. o godz. 17.00. w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku.

Małgorzata Szymańska, Obrzędy Słowiańskie (linoryt) technika druku artystycznego

Wystawa czynna od 23 kwietnia do 29 maja 2022 r. 

Tegoroczne prace dyplomowe ukazują odmienne emocje każdego z uczniów, ich różne myślenie o formie, technice, indywidualne podejście do tematu, materii i sposobu jej przekształcania i wykorzystania.
Uczniowie poszukując środków do własnych wypowiedzi stworzyli oryginalne, ciekawe, wyjątkowe propozycje.

PRACOWNIA TECHNIK DRUKU ARTYSTYCZNEGO:

Katarzyna Bagińska, Szeptuchy – intaglio i druk płaski, technika druku artystycznego

Obok serii kolorowych miniatur widoków Białegostoku zobaczymy achromatyczne, pełne tajemnicy portrety zielarek – szeptuch. Wielkoformatowe druki różnych stanów emocjonalnych zestawione będą z fantastycznie ilustrowanymi książkami o Podlasiu: „Bestiariuszem” napisanym w formie pamiętnika i „Zielnikiem” opisującym najważniejsze zioła wykorzystywane przez nasze babki. Duże formaty grafik wykonanych w linorycie przedstawiają starodawne obrzędy w stylistyce rycin ludowych, oraz współcześnie ujęte formy architektoniczne.

TECHNIKI RZEŹBIARSKIE:

Zaprezentujemy prace inspirowane naszym regionem, odnoszące się w szczególności do przyrody- „zielnik podlaski” przedstawiony w formie księgi z rzeźbionymi w drewnie i glinie wizerunkami roślin, czy ceramiczne, kolorowo szkliwione żaby w mocno powiększonej skali, osadzone na naturalnej drewnianej kłodzie. 

Powstały też prace inspirowane twórczością Andy Warchola- ceramiczne mozaikowe portrety czy wielkoformatowa twarz-maska wyklejana z tektury, będąca odniesieniem do przedstawień Igora Mitoraja. Ceramiczna budowla sugerująca apokalipsę inspirowana była filmem „Katedra” Tomasza Bagińskiego

„Materia” jako jeden z tegorocznych tematów zainspirowała do powstania rzeźby postaci plecionej z drutu w połączeniu z miękkimi, zszywanymi elementami delikatnej tkaniny.

TKANINA ARTYSTYCZNA:

Aleksandra Wołosik, Głębia emocji, (druk płaski) technika druku artystycznego

Zaprezentujemy prace wykonane w technikach tradycyjnych takich jak kilim, dywan wiązany, brosz i sumak. Będą to : kilim przedstawiający syntezę podlaskiej łąki w spokojnej, ciepłej kolorystyce, także ukazana wrażeniowo katedra gotycka oraz przedstawienie wieczornego nieba z zachodzącym słońcem, wielkoformatowe i wieloelementowe trzy tryptyki powstały w technice batiku. Cztery portrety ludzi z egzotycznej wyspy- to eksperymentalny haft na podobraziu. Miękka rzeźba przedstawiająca dwa żurawie naturalnej wielkości to inspiracja naszym regionem.

REALIZACJE INTERMEDIALNE:

Interesujące i aktualne tematy lokalne stanowiły punkt wyjścia przy pracach nad dokumentami filmowymi. Problem Fast Fashion stał się punktem wyjścia do cyklu fotografii modowej i projektów graficznych inspirowanych okładkami magazynu Vogue. Dzieła filmowe Krzysztofa Kieślowskiego i twórczość projektowa Andrzeja Pągowskiego zainspirowały do powstania nowej serii plakatów filmowych z wykorzystaniem fotografii, grafiki projektowej oraz multimediów na potrzeby ,,plakatów animowanych”. Ręczna koloryzacja zdjęć inspirowana twórczością Jana Saudka to kolejny przykład ciekawych poszukiwań formalnych w obszarze fotografii. Modułowa instalacja z wykorzystaniem szklanych szalek i obiektów wykonanych w technice fotomontaży to nowy artystyczny wkład w naukę Lepidopterologii. Rodzima literatura otrzymała ciekawe oprawy wizualne w technice digital painting w formie multimedialnej i poligraficznej.

źródło: Muzeum Podlaskie w Białymstoku

zredagowała: Lija Półjanowska
Podlaska Redakcja Seniora Białystok