„Kobiety po sześćdziesiątce wciąż są ciekawe świata i chcą czerpać z życia pełnymi garściami”. Wywiad z Arkadiuszem Wochem. O sile kobiet i eksponowaniu kobiecości bez względu na metrykę mówi Arkadiusz Woch, założyciel portalu kobietapo60.pl.

Zapraszam na kolejną odsłonę cyku „Senior to (nie)brzmi dumnie? O stereotypach, ageizmie i wyzwaniach starzejącego się społeczeństwa”.

„Kobiety po sześćdziesiątce wciąż są ciekawe świata i chcą czerpać z życia pełnymi garściami”. Wywiad z Arkadiuszem Wochem.

Kobiety na emeryturze obecnie szukają swojego miejsca w sieci. Nie zawsze utożsamiają się z serwisami dla seniorów, dlatego portal kobietapo60.pl świetnie wypełnił niedostrzeganą wcześniej lukę. Dojrzałe i starsze panie znajdują na nim to, czego próżno szukać gdzie indziej. Na czym polega fenomen portalu?

– Portal ma lekką rozrywkową formułę, ale nie brakuje tematów ważnych. To pewna nisza, obszar, który dotąd nie istniał.
W stereotypie kobiety po sześćdziesiątce zupełnie gubi się kobiecość. A przecież panie 60+ to dziś nie babcie w ciepłych kapciach przed telewizorem, ale przede wszystkim kobiety. Miłość, związki, seks, moda, aktywność, pasje – takie tematy nie mają ograniczeń wiekowych. Kobiety po sześćdziesiątce wciąż są ciekawe świata i chcą czerpać z życia pełnymi garściami. Rolą portalu jest zatem nie tylko dostarczenie ciekawych artykułów, ale przede wszystkim umożliwienie im rozwoju, pobudzenie do działania. Po prostu życie pełną piersią!

Portal kobietapo60.pl jest projektem odpowiadającym ma potrzeby współczesnych kobiet dojrzałych i starszych. Jaka jest jego społeczna misja?

– To przede wszystkim działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym, które dotąd nie miały swojego miejsca w sieci. Chcemy propagować wiedzę na temat dobrostanu, profilaktyki oraz ochrony zdrowia i zachęcać do aktywności twórczej, społecznej, fizycznej.
Dla mnie osobiście misją portalu jest pokazanie, że życie kobiety po sześćdziesiątce może być ciekawe i piękne. Ale aby takie było, każdy z nas powinien promować świadome, aktywne i odpowiedzialne postawy społeczne. Na portalu zatem nie brakuje wartościowych treści – zarówno rozrywkowych, jak i edukacyjnych oraz aktywizacyjnych. Ważna jest również interakcja z czytelniczkami poprzez współpracę redakcyjną z portalem.

Dużym zainteresowaniem cieszy się akcja „Kobiece historie mają moc”. Tu czytelniczki dzielą się swoimi przeżyciami. Co stoi za tym sukcesem?

– Myślę, że przede wszystkim autentyczność. Nie spodziewałem się, że panie będą chciały dzielić się swoimi przeżyciami. Wiele historii jest smutnych, skrywanych przez lata. Nie boimy się żadnych tematów i właśnie to sprawia, że kobiety chętnie czytają historie z życia wzięte i są na tyle odważne, by się nimi dzielić. Tu nie ma miejsca na lukrowanie rzeczywistości. Siła kobiet wynika z ich doświadczeń, także – a może przede wszystkim – tych trudnych, traumatycznych. Nikt, tak jak kobieta dojrzała, nie potrafi przekuć ich w wartość dodaną.

Nie mam wątpliwości, że portal kobietapo60.pl ma ogromny wpływ na przełamywanie stereotypu polskiej seniorki. W jaki sposób dokonuje się ta społeczna zmiana?

– „Wiek jest naszą siłą” – to powinno być motto każdej kobiety po 60-tce. Taka jest również nasza myśl przewodnia. Często pojmujemy wiek jako bagaż życiowych doświadczeń, ale nie zdajemy sobie sprawy, że wszystko, co nam się przytrafia, możemy potraktować jako cenne doświadczenie. I to jest właśnie siła kobiet! Dziś, kiedy proces starzenia znacznie się przesunął w czasie, kobiety po 60. roku życia nie chcą być definiowane przez metrykę. Dlatego trzeba o tym mówić głośno i zachęcać do tego same panie, by nie rezygnowały ze swojej kobiecości i aktywności. Nie bez powodu mówi się przecież, że kobiety są jak wino!

Artykuł powstał w ramach akcji „Senior to (nie) brzmi dumnie? Głos w dyskusji o stereotypach, ageizmie i problemach starzejącego się społeczeństwa” zainicjowanej przez Barbarę Górnicką-Naszkiewicz, wydawcę bloga i miesięcznika Super Senior.

Barbara Górnicka-Naszkiewicz
Podlaska Redakcja Seniora