Fotografia Wiktora Wołkowa z cyklu „Koń”
technika sepii, 1990, XI Biennale Krajobrazu Polskiego, MB/GSW/366

Na furze z sianem siedzi dwóch mężczyzn

Wiktor Wołkow to jeden z najważniejszych polskich pejzażystów-fotografików.  Spuścizna artystyczna, którą pozostawił po sobie, to tysiące negatywów, setki zdjęć, kilkadziesiąt wydawnictw i wystaw. Tematem jego fotografii było Podlasie, które szczególnie ukochał. Twierdził, że „nie trzeba jeździć po świecie, aby pokazać wszechświat”. Jego „wszechświat” zbudowany był z obrazów, które tworzyła sama natura. Wschody i zachody słońca, woda, pola, zwierzęta, ptaki, zwyczajni ludzie i ich praca, krajobraz podlaskiej wsi ze starymi domami krytymi strzechą oraz przydrożnymi krzyżami – to główni bohaterzy jego fotografii. Wołkow do końca swojej aktywności zawodowej pracował na sprzęcie analogowym. Zastanawiał się nad każdym ujęciem, świadomie zatrzymując w kadrze ginącą przyrodę i podlaski krajobraz.   

Muzeum Podlaskie w Białymstoku jest spadkobiercą dużej części twórczości Wiktora Wołkowa, cennej nie tylko pod względem artystycznym, ale również dokumentalnym. Pierwsze prace artysty pozyskano w ramach budowy kolekcji sztuki współczesnej. Kolejne zinwentaryzowane, jako wydzielony zespół negatywów, diapozytywów, slajdów oraz sprzętu fotograficznego, stanowić będą zbiory nowopowstałego Muzeum Fotografii Wiktora Wołkowa w Turośni Kościelnej. 

źródło zdjęcie: Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Podlaska Redakcja Seniora Białystok