„Kwarantanna to okazja do retrospekcji. Każde zdjęcie to zapis emocji związanych z inną przygodą i pretekst do uśmiechu” – mówi Michał Heller, białostocki artysta specjalizujący się w fotografii teatralnej.
Państwo Gątkiewiczowie
Bez wychodzenia z domu możemy obejrzeć jego świetne zdjęcia. Na swoim fotoblogu – Opera_Space, prowadzonym na stronie internetowej Opery i Filharmonii Podlaskiej, otwiera nam swoje archiwa fotosów, reportaży z wydarzeń, udostępnia katalogi sesji fotograficznych, opatrzonych dowcipnym komentarzem.
Internetową wystawę fotografii zawarł w dziewięciu folderach, zatytułowanych:
Archiwalnie – są tu zdjęcia ze spektaklu dla dzieci „Brzydki Kaczorek”. Premiera miała miejsce 7 czerwca roku 2014. Inscenizacja cieszyła się wielkim powodzeniem najmłodszej publiczności. Niedawno powtórzono ją online.
Latający słoń – to zdjęcia dokumentujące rozładunek słonia – dekoracji do „Upiora w operze”. Wśród zamówionej scenografii stanowił wyjątek, ponieważ przyjechał w całości i w całości musiał zmieścić się w magazynie operowym.
Traviata – zawiera zdjęcia z próby generalnej i premiery opery Giuseppe Verdiego, w reżyserii Roberto Skolmowskiego. Autor zdradza kulisy wykonywania zdjęć spektakli i mówi o zdarzających się niespodziankach. W tym przypadku chodziło o dekorację, która „wyrosła” w nocy przed premierą.
Tatuaż – przedstawia zdjęcie muralu wykonanego przez Sylwestra Łukaszuka, białostockiego artystę multimedialnego, z okazji piątych urodzin OiFP. Zdobi on jedną z operowych, monumentalnych, betonowych ścian, miejsce na co dzień ukryte przed oczami publiczności. Stanowi swoisty teatralny tatuaż.
Plakaty i portrety – przypominają wybrane portrety Białostoczan, przyjaciół Opery, bohaterów plakatów zapowiadających koncerty symfoniczne w sezonie 2013/2014. Ze wzruszeniem oglądałam zdjęcie państwa Gątkiewiczów (niestety już św. pamięci) melomanów z ponad trzydziestoletnim stażem koncertowym.
Frak i batuta – prezentuje zdjęcia wspaniałych dyrygentów o międzynarodowej sławie, którzy dyrygowali Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Nie mogło zabraknąć maestro Krzysztofa Pendereckiego.
Ryszard pewnie o tym wie – zawiera zdjęcia z przedstawienia „Korczak”, wykonywane w trakcie spektaklu, przy pełnej widowni. Znalazły się później w Kalendarzu operowym na 2013. Okładkę zdobiło zdjęcie sławnego Ryszarda Horowizta, a wewnątrz Michała Hellera. Zaszczyt o jakim się nawet nie śniło.
Tego nie wymyślisz – zawarty tu opis i zgromadzone zdjęcia mogłyby posłużyć jako scenariusz do mrocznego filmu o duchach zaklętych w organach.
Ambrozja – to dokument pracy, znanego na świecie polskiego fotografa – Tadeusza Rolke, zaproszonego aby sfotografować personifikację Opery. W tę rolę wcieliła się solistka – Dorota Białkowska. Zdjęcia zdobiły później kalendarz „Opera Viva” na rok 2018. Jego tytuł
zaproponował sam autor zdjęć.
Oglądając je wróciłam wspomnieniami do wernisażu wystawy fotografii Tadeusza Rolke i spotkania autorskiego z tym dziewięćdziesięcioletnim fotografem w Operze Podlaskiej. Podziwiałam jego talent, energię i aktywność.
Michał Heller podglądając i uwieczniając pracę wielkich mistrzów zauważa, że sztuka potrafi czasem zadziałać jak mityczny eliksir młodości – jak ambrozja.
Mam nadzieję, że tą relacją wzbudziłam państwa ciekawość do obejrzenia tej niezwykłej wirtualnej wystawy fotografii Michała Hellera. Niezwykła gratka dla melomanów, posiadających w swoich zbiorach wszystkie programy koncertowe naszej orkiestry symfonicznej, począwszy od jej powstania w 1954 r.
(Źródło i zdjęcia: Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku)
Opracowała: Maria Beręsewicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok